Zdrowy uśmiech a dieta

lips-156991_1280
Czy dieta ma wpływ na zdrowie zębów? Oczywiście, że ma, tak jak ma wpływ na wszystko, co się dzieje w naszym organizmie. Jesteśmy zaprojektowani tak, żeby organizm był zdrowy – cały. Jeśli tak nie jest, oznacza to, że nie dostarczyliśmy mu składników niezbędnych do zachowania pełnej homeostazy (mowa tutaj o chorobach nabytych). Jeśli pojawia się próchnica, to znak że nasza dieta jest uboga w składniki , jakich organizm potrzebuje.

Co jest potrzebne dla zachowania zdrowych zębów i co powinniśmy jeść, żeby zapobiec pojawieniu się próchnicy?

Podstawą, jeśli chodzi o dietę mająca zapobiec próchnicy, jest unikanie cukru prostego. Powszechnie wiadomo, że cukier karmi „złe” bakterie, które przyczyniają się do powstania próchnicy. Ale cukier szkodzi jeszcze od wewnątrz. Sprzyja powstawaniu patologicznej flory bakteryjnej nie tylko w jamie ustnej, ale i w naszych jelitach, a ta ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu m.in.  zmuszając układ odpornościowy do walki i zmniejszając syntezę witaminy K2.

Inna grupa produktów to produkty mleczne. Może was to dziwić, bo przecież mleko zawiera tyle wapnia itd. Owszem to prawda, ale wapń zawarty w mleku ma małe szanse, żeby się wchłonąć z racji tego, że w dzisiejszych czasach trudno znaleźć mleko zawierające witaminę D3, niezbędną do wchłonięcia wapnia do krwi. Czy odtłuszczone mleko UHT od krowy, która nigdy nie widziała słońca zawiera witaminę D3? Raczej nie. Całkiem innym produktem jest żywe mleko od krowy pasącej się z dala od szosy. Takie mleko faktycznie będzie witaminę D zawierać. Druga sprawa, mleko powoduje zakwaszenie organizmu. W celu zmniejszenia odczynu kwaśnego organizm wysyła wapń z kośćca do miejsca zakwaszonego w celu zneutralizowania pH. I tak oto nasze kości zamiast stać się mocniejsze, stają się słabsze. Podobnie będą działać wszystkie produkty kwasotwórcze, należy więc łączyć je z produktami zasadotwórczymi np. warzywami, które zrównoważą odczyn pH.

Różnorodność diety. Bardzo ważna w unikaniu niedoborów. Chociaż uważam, że w dzisiejszych czasach niestety nie  da się zaspokoić potrzeb organizmu w 100% wyłącznie dietą. Potrzebne są suplementy to jest kwestia bezsporna. Rzecz w tym, żeby wybierać suplementy dobrej jakości, jak najbardziej naturalne, a nie syntetyki z apteki, bo w tym drugim przypadku zamiast sobie pomóc najprawdopodobniej zaszkodzimy!

Warto do diety włączyć produkty wspomagające utrzymanie prawidłowej mikroflory jelitowej. Mam na myśli głównie kiszone warzywa. Jest to najbardziej bezpieczna forma dostarczania żywych kultur bakterii. Czy wiesz, że szklanka soku z kiszonej kapusty zawiera wiecej dobrych bakterii niż najlepsze probiotyki dostępne w aptece? A jaki ma to związek ze zdrowymi zębami? „Dobre bakterie” syntetyzują w naszych jelitach witaminę K2, która powoduje, że wapń przedostaje się do kości i zębów. Dobre bakterie jelitowe wzmacniają więc nasze zęby! Więcej informacji na temat prawidłowego funkcjonowania jelit znajdziesz tutaj: Dlaczego tak ważne są zdrowe jelita?

Są produkty, które zwalczają patogenne bakterie w jamie ustnej doraźnie. Takimi produktami są np. ksylitol, zielona herbata, olej kokosowy, czy produkty bogate w bioflawonoidy. Warto więc włączyć te produkty do naszej diety.

Aby nasze kości i zęby były mocne nasza dieta powinna dostarczyć nam odpowiednie ilości minerałów takich jak wapń, magnez, bor, mangan, krzem, molibden, fosfor oraz witaminę D3 i K2 (Witamina D. Co w niej takiego szczególnego?) Mają one bezpośrednie powiązanie z budową kośćca. ja jestem jednak za podejściem holistycznym do zdrowia i uważam, że tak naprawdę powinno dążyć się do zdrowia całego organizmu, a nie tylko skupiać się na zębach. Organizm jest za bardzo skomplikowany w działaniu i wiele procesów nieprawidłowo przebiegających mogą pośrednio wpływać również na zdrowie zębów. Jestem więc za tym, żeby raz na 2-3 lata sprawdzać stan odżywienia organizmu przy pomocy Analizy Pierwiastkowej Włosa, która daje nam pełny obraz gospodarki mineralnej organizmu.

No dobrze dieta dietą, ale sprawą równie ważną są regularne przeglądy zębów oraz jeśli jest taka potrzeba – zdejmowanie pojawiającego się na zębach osadu i kamienia za pomocą różnych metod dentystycznych takich jak scaling, czy piaskowanie. Osad i kamień tworząc porowatą powierzchnię na zębie przyczyniają się do zagnieżdżania tam patogennych bakterii. Dlatego, jeśli mamy tendencję do powstawania kamienia lub osadu ważne jest, aby na czas je usuwać i zmniejszać ryzyko pojawienia się próchnicy. Wizyty u dentysty są więc konieczne, aby zachować zdrowe zęby 🙂

Pozdrawiam,

Iwona Prażmo

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

3 thoughts on “Zdrowy uśmiech a dieta

  • 16 lutego 2016 o 14:11
    Permalink

    Świetny artykuł! Powinni go wydrukować i dawać w poczekalniach do dentysty 🙂

    Odpowiedz
  • 29 kwietnia 2016 o 22:38
    Permalink

    Bardzo fajny materiał. Generalnie porad związanych z dietą jest bardzo dużo w internecie, a każde hasło jest poruszane tysiące razy, ale docenia się, gdy ktoś sam bada dane zagadnienia i szuka wyjaśnień. Osobiście nie korzystam z mało sprawdzonych metod, ponieważ trenuję bieganie i uczęszczam na siłownię, więc potrzebuję dobrej jakości składników. Stosuję w większości z suplementów BCAA. Jest u Ciebie jakiś artykuł z tym produktem związany? Pozdrawiam, Kamil 🙂

    Odpowiedz
    • 30 kwietnia 2016 o 17:51
      Permalink

      Nie ma, ale nie wykluczone, że kiedyś się pojawi 🙂 Pozdrawiam

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fbq('track', 'ViewContent');fbq('track', 'Search');