Jak wspomóc wątrobę? Wskazówki dietetyczne i suplementacja

Wątroba pełni mnóstwo ważnych funkcji w organizmie. Poza udziałem w trawieniu i detoksyfikacji z czym najczęściej kojarzymy wątrobę, bierze ona również udział w produkcji białek, magazynowaniu glukozy, regulacji poziomu glukozy i gospodarki cholesterolowej, magazynowaniu niektórych witamin i minerałów, konwersji hormonów tarczycy T4 w T3, a także wiele innych funkcji.

Skoro wątroba jest tak ważna dla funkcjonowania całego organizmu co robić, żeby wspomóc jej pracę?

Przede wszystkim wyrzuć ze swojej diety:

  • żywność przetworzoną (silnie spalone pokarmy, konserwanty, sztuczne słodziki, barwniki, produkty instant itp.)
  • zbyt duża zawartość zbóż w diecie (szczególnie pszenica, żyto, owies)
  • alkohol, narkotyki
  • duże ilości cukru (w tym cukier rafinowany, mąka pszenna, słodkie napoje, słodycze w każdej postaci)
  • duże ilości kawy, szczególnie złej jakości np. rozpuszczalnej lub źle przechowywanej zawierającej mykotoksyny
  • nadmierne ilości leków
  • bisfenole zawarte w plastikach

Poza tym:

  • dbaj o florę jelitową (weź pod uwagę usunięcie pasożytów w tym lamblii, grzybów, bakterii patogennych i zadbaj o odpowiednią podaż probiotyków)
  • ogranicz ekspozycję na fale elektromagnetyczne
  • śpij w godzinach między 21-1 w nocy – wtedy wątroba się regeneruje
  • ogranicz stres psychologiczny i fizyczny (choroby, nadmierna aktywność fizyczna)

 

JAK POWINNA WYGLĄDAĆ DIETA WZMACNIAJĄCA WĄTROBĘ?

Co powinno się znaleźć w diecie?

  • zielone warzywa (zawierają chlorofil)
  • błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny (w mniejszych ilościach)
  • węglowodany w formie kaszy jaglanej, gryczanej, komosy ryżowej, amarantusa, ziemniaków, batatów
  • antyoksydanty w formie warzyw i owoców
  • dobre tłuszcze szczególnie te o charakterze przeciwzapalnym typu omega 3, kwasy GLA
  • aminokwasy
  • świeże zioła
  • jak najmniejsza obróbka termiczna, czyli gotowanie i duszenie zamiast smażenia, przypiekania, odgrzewania w mikrofali (mikrofala bardzo silnie zmienia strukturę białek)
  • czosnek, zielona herbata, rooibos
  • napary ziołowe np. z rumianku, korzenia łopianu, dmuchawca lekarskiego, mięty, kopru włoskiego, imbiru
  • czerwone mięso i wątróbka – ponieważ zawierają duże ilości witamin z grupy B, selenu, cynku, koenzymu Q10 i dzięki temu wspiera detoks i codzienne funkcjonowanie wątroby

 

Co jeszcze wspomoże wątrobę?

  • regeneracja, relaks, śmiech, kontakt z naturą, słońce, spędzanie czasu z przyjaciółmi, joga, medytacja
  • picie wody !!!
  • poprawa trawienia np. octem jabłkowym, gorzkimi ziołami
  • umiarkowana aktywność fizyczna – poprawia układ limfatyczny i odciąża wątrobę
  • sauna (wspomaga detoksyfikację)

 

Aby wspomóc pracę wątroby warto raz na jakiś czas przeprowadzać kurację oczyszczającą wątrobę. Jeśli nasza wątroba jest mocno obciążona, a przy tym mamy zmieniony lipidogram, takie oczyszczanie można przeprowadzać nawet raz w miesiącu. 
Kuracja trwa 7 dni i polega na tym, że każdego dnia wieczorem pije się świeżo wyciśnięty sok z grejpfruta (ponieważ jest zarówno gorzki jak i kwaśny, co pobudza produkcję żółci) zmiksowany z 2 łyżkami oliwy z oliwek (tłuszcz zwiększa wyrzut żółci z pęcherzyka żółciowego). Następnie należy położyć się do łóżka z termoforem lub poduszką elektryczną ułożoną na prawym boku lub wziąć ciepłą kąpiel. Taka kuracja jest bardziej delikatna niż znane oczyszczanie wątroby za pomocą soku jabłkowego i dużej ilości mikstury z soku i oliwy. Bardzo dobrze wspiera detoks wątroby i oczyszczanie przewodów żółciowych i woreczka ze złogów i małych kamieni.

 

Przy wzmacnianiu i oczyszczaniu wątroby można wspomóc się odpowiednią suplementacją. Pomocne mogą się okazać:

  • sylimaryna lub ostropest świeżo mielony (ostropest należy brać oddzielnie od leków, suplementów, ponieważ ma właściwości wiązące)
  • witamina C z bioflawonoidami – dla detoksu, pracy całego organizmu
  • witamina E – głównie tokotrienole
  • witaminy z grupy B
  • cynk
  • selen
  • MSM
  • NAC (N-actylocysteina)
  • rokitnik, sok z aronii i czarnej porzeczki
  • magnez – szczegolnie przy kamicach
  • sok z karczocha
  • suplementy przeciwzapalne np. kordyceps, resweratrol, kurkumina, aloes
  • przy detoksyfikacji: węgiel aktywowany, ziemia okrzemkowa, enterosgel

Stan wątroby jest bardzo mocno związany z gospodarką cukrową, tak więc jeśli jest ona rozregulowana, należy zacząć przede wszystkim od ustabilizowania poziomu glukozy we krwi za pomocą odpowiedniej diety.

Jeśli podane wyżej informacje są dla Ciebie niewystarczające i uważasz, ze potrzebujesz opieki specjalisty zapraszam do kontaktu.

 

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fbq('track', 'ViewContent');fbq('track', 'Search');