Dieta w niepłodności

fertilization-1132253_1280

Dieta i niepłodność – z pozoru dwie niezwiązane ze sobą słowa… Z leczeniem niepłodności zwykle kojarzy się ginekolog lub endokrynolog, bo zwykle chodzi albo o problemy typowo ginekologiczne, albo o problemy hormonalne. W mojej praktyce jednak coraz częściej spotykam się z przypadkami, gdzie leczenie medycyny konwencjonalnej nie przynosi efektów, a bardzo często zdarza się, że pogarsza sytuację.

A czy ktoś kiedykolwiek brał pod uwagę leczenie niepłodności dietą? Wydaje wam się, że to bzdura? Wręcz przeciwnie. Dietoterapia w większości przypadków okazuje się trafnym wyborem. Już tłumaczę dlaczego. Zacznijmy od problemów hormonalnych – chyba najczęstszych przyczyn problemów z zajściem w ciążę. Co może być przyczyną problemów hormonalnych? Stres, brak snu, nadmierna aktywność fizyczna, toksyny, dieta. Właściwie to DIETA powinna być na pierwszym miejscu, ponieważ ma największy wpływ na to jak radzimy sobie z pozostałymi czynnikami zagrażającymi równowadze hormonalnej.

Ktoś pomyśli: to czy na śniadanie zjem owsiankę, czy jajecznice ma wpływ na moje hormony? Dokładnie tak jest. Problemy z gospodarką hormonów płciowych jest bardzo związana z resztą hormonów działających w naszym organizmie – kortyzolem, insuliną, czy hormonami tarczycy. To czy zjemy na śniadanie posiłek białkowo-tłuszczowy, czy węglowodanowy jest kwestią bardzo kluczową w działaniu insuliny i kortyzolu, a te mają ogromny wpływ na resztę hormonów. Spożywanie dużych ilości cukru prostego i węglowodanów przetworzonych powoduje skoki poziomu glukozy we krwi, a za tym idą problemy z poprawnie działającą insuliną i kortyzolem. Z kolei spożywanie dużej ilości kwasów tłuszczowych typu Omega 6 i unikanie nasyconych tłuszczów zwierzęcych prowadzi do akumulacji tkanki tłuszczowej. Tak to od margaryny się tyje, a nie od masła wiejskiego. Ma to głównie podłoże w działaniu silnie pro zapalnym omegi 6.

Dieta uboga w składniki odżywcze, witaminy i minerały jest najczęstszą przyczyną problemów hormonalnych. Niedobór tłuszczów w diecie i niedobór cholesterolu prowadzi do niedoborów hormonów steroidowych. Hormony powstają z cholesterolu. Witamina D także. Tłuszcze nasycone są więc niezbędne do zachowania równowagi hormonalnej. Niedobory cynku i miedzi są równoznaczne z niedoborami progesteronu i estrogenów. Ponadto spożywanie pokarmów nietolerowanych przez nasz organizm powoduje stres i przyczynia się do wzmożonej aktywności układu immunologicznego. To z kolei prowadzi do chorób autoimmunologicznych, które są coraz częstszą przyczyną niepłodności, szczególnie u kobiet.

Dieta uboga w kalorie powoduje, że organizm przestawia się na tryb zagrożenia i będzie zachowywać się jakby walczył o przetrwanie. W takiej sytuacji gospodarka hormonalna zostaje totalnie zaburzona, bo najważniejsze jest oszczędzanie energii, czujność i gotowość. Wzrasta poziom hormonów stresu, tempo metaboliczne zwalnia. Nawet najbardziej restrykcyjna dieta w takich warunkach nie będzie przynosić oczekiwanej utraty wagi. Oczywiście to dzieje się w przeciągu paru miesięcy. Im częściej i bardziej restrykcyjnie się odchudzasz, tym większe prawdopodobieństwo, ze rozwalisz sobie gospodarkę hormonalną, co doprowadzi do tego że schudnąć będzie naprawdę ciężko, a kwestia pozostania rodzicem stanie się wątpliwa.

Wpływ diety na działanie hormonów jest bezdyskusyjny. Według mnie to właśnie od dietoterapii powinniśmy zacząć, gdy pojawiają się problemy z zajściem w ciążę. Sprawdzić stan odżywienia swojego organizmu, nietolerancje pokarmowe, podstawowe badania krwi i poddać się ocenie sposobu odżywiania. Najczęściej okazuje się, że przyczyną jest totalnie rozchwiana gospodarka hormonalna, insulinooporność, metale ciężkie lub choroba autoimmunologiczna, o których istnieniu nie zdawaliście sobie sprawy! Są to problemy, w którymi można skutecznie poradzić sobie odpowiednią dietą i suplementacją. Dlatego apeluję, żeby najpierw spróbować naturalnych sposobów, a dopiero później sięgać po bardziej radykalne metody.

Jeśli potrzebujesz pomocy specjalisty zapraszam do kontaktu.

Pozdrawiam,

Iwona Prażmo

 

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fbq('track', 'ViewContent');fbq('track', 'Search');